Skip to main content

אל: שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון ומנכ"לית משרד החינוך, הגב' דלית שטאובר.

חייבים לשים גבול! يجب وضع حدّ!

חייבים לשים גבול!  يجب وضع حدّ!

החזירו את סימון הקו הירוק למפות בבתי הספר!
מורים ומורות - להצטרפות לפורום חינוך לזכויות אדם פנו אלינו: [email protected]

أعيدوا ترسيم الخطّ الأخضر إلى الخرائط المدرسيّة!
إلى جمهور المعلّمين والمعلّمات: للانضمام إلى منتدى التربية من أجل حقوق الإنسان، الرجاء التوجّه إلينا : [email protected]

למה זה חשוב?

ביום ד' ה- 24.08.22, פורסמה בעיתונות דרישת משרד החינוך להסרת מפות הכוללות את הקו הירוק מבתי הספר בתל אביב-יפו, שהופקו וחולקו ביוזמת עיריית תל אביב. מנכ"לית המשרד, במכתבה המצוטט, טענה כי ״בפרסום המפה יש כדי לכוון לעמדה פוליטית מסוימת או ליצור אג'נדה כזו או אחרת, דבר אשר סותר את עקרונות החינוך".

האמת היא הפוכה בדיוק: הקו הירוק איננו ״עמדה פוליטית״ או "נרטיב" אלא עובדה קיימת. עובדה בעלת משמעויות היסטוריות, גיאוגרפיות ומשפטיות, שמעצבות את מציאות חיינו. היעדרו של הקו הירוק מן המפות שמשרד החינוך מאשר להוראה ומפיץ - הוא זה ש״יש בו כדי לכוון לעמדה פוליטית מסוימת או ליצור אג׳נדה״ - במילותיה של המנכ״לית.

מדינת ישראל לא החילה את ריבונותה על השטחים שמעבר לקו הירוק, זוהי עובדה ולא עמדה. עצם קיומו של הקו הירוק, נסיבות היווצרותו והתהליכים ההיסטוריים, המדיניים, הכלכליים והחברתיים הכרוכים בו - עומדים בלב הסכסוך המרכזי שבו נתונה מדינת ישראל. כל אלו הן עובדות נחרצות, מוסכמות ואובייקטיביות, שבוגרי ובוגרות מערכת החינוך הישראלית צריכים להכיר, בדיוק כפי שהם צריכים להכיר את הגבול עם ירדן או עם מצרים. הדיון הציבורי על עיצוב הגבול הוא סוגיה פוליטית השנויה במחלוקת עמוקה ומשפיעה על חיי כולנו - אזרחי ישראל והפלסטינים תושבי השטחים. עיסוק בסוגיות שנויות במחלוקת הוא רכיב מרכזי במעשה החינוכי, כאשר הוא נעשה באורח מרחיב דעת, על בסיס הצגת העובדות והעמדות הפוליטיות השונות ביחס אליהן. כך נקבע בחוק וכך הדגיש חוזר מנכ"ל משרד החינוך (הוראת קבע מס' 0012) המעודד "שיח חינוכי על נושאים שנויים במחלוקת, ובכלל זה נושאים פוליטיים ואקטואליים, באמצעות דיון פתוח, הוגן ומכבד".

עיריית תל אביב פעלה באופן מתבקש, חינוכי וראוי, כשהדפיסה והפיצה ברחבי העיר מפות נאמנות למציאות המדינית. הכרה בעובדות היא תנאי הכרחי בדרך להבנה, לחשיבה ביקורתית ולגיבוש עמדה עצמאית ומבוססת. דרישתו המשונה של משרד החינוך - לגנוז מפות שהן חלק הכרחי בכל שיח פוליטי - היא ניסיון אינדוקטרינציה של ממש.

יתרה מזו, הסתרת העובדות מבני ובנות נוער שבקרוב יוכלו להצביע בבחירות היא הטיה פוליטית חריפה ומעשה אנטי-חינוכי. להסתתר מאחורי נימוקים מופרכים של ניטרליות, ולטעון כי ציון הקו הירוק על מפה מספר "נרטיב אחד בלבד", זו היתממות במקרה הטוב ויד מכוונת במקרה המציאותי.

נדגיש, כי עצם ההתייחסות אל הצגת עובדות כאל הטייה פוליטית היא קיצונית ומדאיגה מאוד. זו הודאה בריש גלי בניסיון לטשטש, להסתיר ולהעלים, במקום לחנך לחשיבה ביקורתית וגיבוש דעה על בסיס הכרת העמדות השונות, העובדות וידע נרחב ומהימן ככל הניתן. זהו ביטוי לאג'נדה הסותרת את העקרונות העומדים ביסוד המשטר הדמוקרטי והחינוך הממלכתי, ובהם חופש הביטוי, עקרון החירות בכלל וחירות המחשבה בפרט.

הימים האלו מהווים ממילא תקופה קשה עבור אנשי ונשות חינוך, כשהקרקע נשמטת תחת רגלינו בביזוי כלכלי וחברתי. והנה, גם המרכיב החינוכי הולך ונשמט כאשר נסתמת האפשרות לשאול שאלות חינוכיות מהותיות, ועוד יותר מכך - נמנעת מאיתנו האפשרות לספר לתלמידינו ולתלמידותינו את האמת ולחנכם לאורה. הניסיון להפוך את המורים והמורות לצינורות פסיביים של מסרים פוליטיים סותר את הערכים המרכזיים של חינוך לדמוקרטיה ורומס את חופש הביטוי של המורים ואת כבודם המקצועי.

אנו קוראים למשרד החינוך ולעומדות בראשו - אל תתנו יד לצמצום המרחב החינוכי, לאינדוקטרינציה ולהשתקה.
הורים, תלמידים ותלמידות, אנשי ונשות חינוך - אל תוותרו על חינוך ליברלי וביקורתי - זה מגיע לכם.ן.
כאנשי ונשות חינוך אנו מצהירים: נמשיך ללמד ולחנך על פי שיקול דעת מקצועי וחופשי.
הצטרפו לקריאתנו למשרד החינוך ושתפו!
מורים ומורות - להצטרפות לפורום חינוך לזכויות אדם פנו אלינו: [email protected]

עדכונים

2022-08-26 15:02:41 +0300

הגעתם ל-1,000 חתימות

2022-08-25 18:49:37 +0300

הגעתם ל-500 חתימות

2022-08-25 15:04:43 +0300

הגעתם ל-100 חתימות

2022-08-25 14:21:10 +0300

הגעתם ל-50 חתימות

2022-08-25 13:56:44 +0300

הגעתם ל-25 חתימות

2022-08-25 13:45:48 +0300

הגעתם ל-10 חתימות